پیامدهای نادیده گرفتن "رشد کودک" در قزاقستان

قزاقستان جوان‌ترین کشور جهان در 15 سال گذشته بوده است. در میان حدود 160 کشور جهان، فقط در 26 کشور (1 به 6) شاهد افزایش سهم کودکان در جمعیت هستیم. قزاقستان به طور قابل توجهی از بقیه پیشی گرفته و در رتبه اول قرار دارد.

تحلیلگران دشت Desht هشدار می‌دهند که قزاقستان در حال حاضر منحصر به فرد بودن وضعیت جمعیتی جوان خود را دست کم می‌گیرد. با این حال، در صورت عدم توجه به این موضوع، این شرایط می‌تواند در آینده چالش‌های قابل توجهی را به وجود آورد.

تنگری زندگی Tengri Life جزئیات بیشتر را شرح می‌دهد:

  • قزاقستان جوان‌ترین کشور جهان در 15 سال گذشته بوده است. در میان حدود 160 کشور جهان، فقط در 26 کشور (1 به 6) شاهد افزایش سهم کودکان در جمعیت هستیم. قزاقستان به طور قابل توجهی از بقیه پیشی گرفته و در رتبه اول قرار دارد.
  • شاخص‌های اقتصادی سرانه به سرعت رشد نخواهند کرد. "دستمزد متوسط" به دلیل عدم‌قابلیت مقایسه مهارت‌های جوانان با بزرگسالان، رو به وخامت خواهد گذاشت.
  • کاهش یا حتی توقف رشد هزینه‌های بودجه غیرممکن خواهد بود. زیرا کودکان به طور همزمان به معنای فقر، آموزش و بهداشت هستند.
  • این موضوع نظام های تامین اجتماعی را که برای جمعیت سالخورده در کشورهای توسعه‌یافته طراحی شده‌اند، به چالش می‌کشد.

نادیده گرفتن "رشد کودک" می‌تواند پیامدهای منفی متعددی برای قزاقستان در سال‌های آینده داشته باشد. سرمایه‌گذاری در آموزش، بهداشت و سایر خدمات مرتبط با کودکان ضروری است تا اطمینان حاصل شود که آنها می‌توانند به قابلیت کامل خود برسند و به رشد و توسعه کشور کمک کنند.

به گفته تحلیلگران دشت  Desht، مهم‌ترین موضوع برای نسل آینده، محیط نهادی (رسمی و غیررسمی) است که برای آنها باقی خواهد ماند.

آیا این محیط آنها را به خلاقیت، انباشت تجربه و داشتن یک موقعیت فعال در زندگی تشویق می‌کند یا اینکه آنها را از هرگونه ریسکی محافظت می‌کند و آنها را به انبوهی از بزرگسالان نابالغ تبدیل می‌کند که باید توسط یک "دولت-حامی" از آنها مراقبت شود؟

لازم به ذکر است که تا 1 ژانویه 2024، تعداد کودکان زیر 18 سال در قزاقستان 6،841،527 نفر بوده است. 3.5 میلیون نفر از آنها پسر و 3.3 میلیون نفر دختر هستند. اکثریت کودکان (59.7 درصد) در مناطق شهری زندگی می‌کنند.

سهم کودکان زیر 18 سال از کل جمعیت کشور 34.1 درصد است.

در میان مناطق، بیشترین سهم کودکان در استان ترکستان مشاهده می‌شود، جایی که 43.3 درصد جمعیت را کودکان زیر 18 سال تشکیل می‌دهند. پس از آن استان‌های مانگیستاو با 41.9 درصد و شیمکنت با 40.6 درصد قرار دارند.

نسل آینده قزاقستان قابلیت بزرگی برای کمک به رشد و توسعه کشور دارد. با این حال، برای تحقق این قابلیت، سرمایه‌گذاری در آموزش، بهداشت و سایر خدمات مرتبط با کودکان ضروری است. همچنین ایجاد یک محیط نهادی که خلاقیت، انباشت تجربه و مشارکت فعال در زندگی را تشویق می‌کند، بسیار مهم است.

تهیه شده در وابستگی فرهنگی سرکنسولگری ج.ا.ایران-آلماتی قزاقستان

منبع:

https://tengrinews.kz/curious/budet-vliyat-vse-opasno-ignorirovanie-bebi-buma-kazahstane-537314/

کد خبر 19764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =